Borgerforening / Generalforsamling

Generalforsamling 5. februar 2025

Åreberetning for 2024

Ved Katrine Sejer Sørensen, formand
 
Bestyrelsens sammensætning det seneste år
Formand: Katrine Sejer Sørensen
Kasserer: Mads Nielsen
Medlemmer: Carsten Gulev, Dan Jensen, Tina Buus Gissel, Julie Hedegaard
Suppleanter: Thomas Krarup Vedel Nielsen
Nicolai Fuhlendorff Laursen udtrådte i sommer, hvorefter Thomas Krarup Vedel Nielsen indtrådte som bestyrelsesmedlem og senere indtrådte Christian Jørgensen som suppleant.
 
Fastelavn
Vi startede året 2024 med en velbesøgt fastelavnsfest i hallen med masser af flot og kreativt udklædte børn og voksne. Tak til Per for samarbejdet, som vi gentager igen i år den 2. marts. Tusind tak til vores sponsorer Aabo Anlægsgartner, Damgaards tømrerfirma, HH Bogføring, Pedersens Smedefirma, Landal Søhøjlandet, XDZign.dk, Gulvmanden Horn, Combina, Hegnsgaardens Auto og DJ Smed. Og kæmpe tak til Per fra hallen for samarbejdet!

Revy
Igen i 2024 havde revyholdet sat en rigtig revy op som tiltrak mange gæster fra hele lokalområdet. Der blev grinet meget på de to aftener. I 2024 stod Borgerforeningen selv for salg af drikkevarer og vores fadøl var meget populære, så økonomien i arrangementet er betydeligt bedre end i 2023. Tusind tak til det skønne revyhold for den store indsats, I lægger i revyen.

Samlingsstedet
Hvert år bruger vi kræfter på Samlingsstedet for at vedligeholde og reparere. I 2024 har vi også haft tre gode lugedage, hvor vi fik ordnet og ryddet op. Til lugedagene slutter vi altid med lidt at spise. Det er så hyggeligt, og vi vil gerne opfordre endnu flere til at være med. Derudover har vi i 2024 haft fokus på at få en fast legepladsgodkendelsesaftale op at køre, så vi altid er sikker på, at legepladsen er sikker at færdes på.

Skt. Hans
I modsætning til 2023 kunne vi lave et ordentligt Skt. Hans bål i år. Skt. Hans var et skønt arrangement med mange besøgende og godt vejr. Brandmændene var som altid på pletten med mulighed for at se brandbiler indefra og høre om det at være brandmand. Det er altid til stor glæde. Tak til brandmændene! Derudover var Fårvangspejderne også til stede med aktiviteter for børnene. Tusind tak til spejderne for også at stille op.

Juletræsfest + Julemandstur
I december fik vi juletræer og julepynt op i byen. Specielt det ekstra store juletræ ved Brugsen var et stort projekt at få op i år. Der skulle flere hænder til, end man først havde antaget. Men det hele lykkedes, og Fårvang blev smukt pyntet. Tusind tak for de frivillige.
Juletræsfesten i Skovhuset første søndag i advent var godt besøgt. Vi havde smuk korsang fra børnekoret, skønt luciaoptog fra 3. klasse og et sjovt krybbespil ledt af præst Kristoffer Uhre Knattrup. Tak for samarbejdet til Kirkerne, Menighedsrådet og Skovhuset.
Efter juletræsfesten fik vi, traditionen tro, besøg af Julemanden, som kørte rundt i sin kane og delte slik ud til børnene. Han blev desværre lidt forsinket pga. et skadet rensdyr, men vi håber livetrackingen kunne hjælpe med at man ikke stod ude og frøs for længe. Vi mødte så mange glade børn og voksne på turen. Tak til vores hjælpere på den tur.

Udvalg
Teltudvalget har desværre ikke haft så mange udlejninger i 2024, som de plejer, men de har til gengæld fået støttet byen på mange andre måder. De har sat sheltere op ved Skovsøen og sat telte op til både Fåremarked, Fodboldskolen, Silkeborgmesterskaberne og Fårvangsspejdernes julemarked. Tusind tak til de frivillige som lægger mange timer teltudvalget.
 
Banko har kørt godt og været velbesøgt i 2024. Derfor kommer de ud af året med et godt overskud. Det er dejligt at se, at underskuddet fra 2023 er blevet vendt. Tusind tak til de frivillige, som møder op og laver banko hver mandag. Det bliver der sat stor pris på.

Fåremarkedet planlægges og afholdes hvert år af et udvalg under både HFIF og Borgerforeningen. Igen i 2024 holdt de et skønt Fåremarked på Samlingsstedet med mange besøgende - både store og små. Da regnskabet i 2023 gik i 0, var vi i Borgerforeningen meget spændte på, hvordan det ville gå i 2024, og vi er glade for at se, at de også har fået vendt det og kommer ud med et godt overskud i år. Det er især et godt salg lørdag, der er med til at give et godt resultat. Tusind tak til de frivillige, der lægger mange kræfter i planlægge og afvikle et festligt Fåremarked med både banko, børneunderholdning, gudstjeneste, pålægsbord og god fest – og tak til områdets borgere og erhvervsdrivende for at bakke op om den traditionsrige weekend.
 
Borgerforeningens andre ansvarsområder
Vi skiftede kasserer fra Winnie til Mads sidste år, og det har taget noget tid administrativt at lave det skifte og få alle adgange overdraget, men nu er vi begyndt at kunne følge meget bedre med i vores økonomi løbende og finde ud af hvilke knapper vi kan skrue på for at have en sold økonomi. Det er et løbende fokus for os at vi skal sikre at vi kan blive ved at have råd til at vedligeholde Samlingsstedet, julepynten, hjertestarteren ved Brugsen og de andre ting, vi har ansvar for.
I 2024 blev der etableret til flagkorps, som sætter flag op på grundlovsdag og til konfirmationerne. Tak til de frivillige, der har taget den opgave på sig.

Borgerforeningen udgiver hvert år Fårvangkalenderen, som kan fås gratis flere steder i byen og som giver et overblik over aktiviteter i og omkring Fårvang. Dette kan kun lade sig gøre, fordi vi har en flok fantastiske sponsorer i det lokale erhvervsliv. Tusind tak til vores sponsorer.
 
Vi i Borgerforeningen står også for hjemmesiden www.faarvangby.dk, hvor vi giver et overblik over muligheder, aktiviteter og foreninger i byen. Det er et løbende arbejde at holde den opdateret, som vi især har været i gang med i år. Vi vil dog gerne opfordre alle til at kontakte os, hvis de ser noget der trænger til en opdatering eller kender en forening eller aktivitet, der skal på. Vores mål er, at al information derinde skal være opdateret og give alle men nok specielt nytilflyttede eller mulige tilflyttere et overblik over byen s muligheder.

På kommunikationssiden har vi også sat hårdere ind for at vise hele byen hvem vi er i Borgerforeningen med en opdateret visuel identitet og senest flyers, som vi er i gang med at husstandsomdele med information om Borgerforeningens arbejde. Tak til Tina for at komme ind i bestyrelsen med nye kompetencer, som kunne hjælpe os med netop dette.

Til sidst vil jeg sige mange tak til alle der er kommet for at være med til vores generalforsamling og alle der bidrager til fællesskabet i Fårvang hver eneste dag. Det er skønt at være en del af en by med så mange gode foreninger med frivillige, der er med til at fremme fællesskabet og sammenholdet i vores lokalområde.
 
 
Fårvang Borger- og Håndværkerforening | 8882 Fårvang  | formand@faarvangby.dk